Tuesday, September 29, 2009

bicara dengan hati

Sambil menung2, pakngah makan kueh raya. Mula2 makan kacang, pastu kueh mazola... pastu kueh apo ntah (tak tau namo). Sambil pikir2 bila agaknya nak stat puasa enam nih... masa nak tidor rasa macam bersemangat. Bila menjelang pagi tu, macam pudar pulak semangat tuh. Kena pakat dengan makngah nampak gayanya nih. Tiba2 teringat kisah Imam al-Ghazali dengan murid2nya.

Suatu hari, Imam al-Ghazali berkumpul dengan murid2nya. Beliau bertanya murid2nya soalan yang pertama, "Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?" Ada muridnya yang menjawab orang tua, guru, teman dan kerabatnya.

Imam al-Ghazali menjelaskan semua jawapan itu benar. Tetapi jawapan yang paling benar ialah yang paling dekat dengan kita adalah 'mati'. Bila2 masa sahaja kita boleh mati, sama ada dengan sebab atau tanpa sebab. Sebagaimana janji Allah SWT bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati. (Ali Imran : 185)
Lalu Imam al-Ghazali meneruskan pertanyaan yang kedua, "Apakah yang paling jauh daripada diri kita di dunia ini?" Murid2nya ada yang menjawab negara China, bulan, matahari dan bintang2.

Imam al-Ghazali menjelaskan bahawa semua jawapan yang diberikan adalah benar. Tetapi yang paling jauh adalah 'masa lalu'. Bagaimanapun usaha kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak boleh kembali kepada masa lalu. Oleh sebab itu kita mesti menjaga hari ini dan hari-hari yang mendatang dengan perbuatan yang tidak merugikan.
Lalu Imam al-Ghazali meneruskan dengan pertanyaan yang ketiga, "Apakah yang paling besar di dunia ini?" Murid2nya ada yang menjawab gunung, bumi dan matahari.

Semua jawapan itu benar kata Imam al-Ghazali. Tetapi yang paling besar di dunia ini adalah 'nafsu' (Al-A'raf : 179). Berhati2lah dengan nafsu. Jangan sampai nafsu menyeret kita ke neraka.
Pertanyaan keempat adalah, "Apa yang paling berat di dunia ini?" Ada yang menjawab batu, besi dan gajah.

Semua jawapan hampir benar, kata Imam al-Ghazali. Tetapi yang paling berat adalah 'amanah' (Al-Ahzab : 72). Pokok2, binatang, gunung, malah malaikat; semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka untuk menjadi khalifah (pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya menyanggupi permintaan Allah SWT, sehingga ramai yang dimasukkan ke neraka kerana tidak menunaikan amanahnya.
Pertanyaan yang kelima adalah "Apakah yang paling ringan di dunia ini?" Ada yang menjawab kapas, angin, debu dan daun.

Semua itu benar, kata Imam al-Ghazali.
Tetapi yang paling ringan di dunia ini adalah 'solat'. Ramai yang leka / sibuk dengan kerja sehingga meringankan solat. Pertanyaan keenam adalah, "Apakah yang paling tajam di dunia ini?" Murid2nya menjawab dengan serentak, pedang.

Benar kata Imam al-Ghazali.
Tetapi yang paling tajam adalah 'lidah manusia'. Sebab dengan lidah, manusia dengan mudah menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya.

Itulah dia... suruh puasa pun pakngah dah rasa berat. Belum suruh perang. Allahuakbar!
Buatnya kejap lagi mati?? Wahai hati, ingatlah...

1 komen:

arsaili October 1, 2009 at 6:31 PM  

salam kenal...sy pun memang berat betul nak puasa ahahaha..suh makan laju plak

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP